Lagar, rättigheter

Har suttit och läst lagar, läste hela medbestämmande i arbetslivet, arbetsmiljölagen och anställningsskydds-lagen. Riktigt intressant. Alltid bra att vara påläst. Om inte för egen skull, så då för andras. Jag vill hjälpa till, göra en insatts. Ingen skall behöva gå runt och må dåligt, vara rädd på sitt jobb. Jag älskar att jobba, de är mitt liv och så känner många där ute. Jag har börjat inse mer och mer att de jag trodde var bra är inte så bra. Man lär sig. Jag gick med i facket för 1,5 årsen, de bästa jag har gjort. Facket är bra. Men många vet inte de och vissa vågar inte ta kontakt med dom, de är fel. Människor som blir fel behndlade på sina arbeten kan få riktigt stor belopp i skadestånd, i gemförelse med vad arbetsgivaren har gjort. De är viktigt att vara påläst. För alla parter.

Inflytande på jobbet:
Jobbet är en stor del av våra liv. För att må bra och orka arbeta ett helt yrkesliv är det viktigt att få möjlighet att vara med och planera exempelvis arbetstider, arbetsinnehåll och utförande. Alla medlemmar ska ha möjlighet till medbestämmande, kunna påverka sin arbetssituation och sina arbetsförhållanden utan att riskera negativa åtgärder från arbetsgivaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0